Tuesday, December 15, 2009

Penghujungan Hijriyyah ini

Bismillah walhamdulillah

sedikit perkongsian dipermulaan: http://pemudabesut.blogspot.com

*hukuman rejam sampai mati di Somalia..


Penghujungan 1430H

Seorang ahli akhirat akan semakin terungkai daripada tubuhnya ikatan – ikatan duniawi dan tali – tali akhirat semakin galak memegangnya dengan kuat. Dia semakin mencintai akhirat dan menggilainya. Dunia semakin jauh meninggalkannya dan dia tidak akan berpaling lagi kepadanya.

Adapun ahli dunia, tali – tali duniawi terus mengikatnya dengan lebih kuat. Dunia menagih hutangnya yang belum langsai. Kezaliman dan kemusnahan yang dilakukannya menghambatnya sehingga sukar sekali tali – tali akhirat untuk mengikatnya. Ketika akhirat memanggil - manggilnya, dia terus menjengah pada dunianya yang penuh soal dan tanya.
http://nikabduh.wordpress.com

ALLAHUMMA ANTA RABBI!
INI tahun yang bermakna dalam detik2 ku lalui..
Awalnya hingga ke saat penghujung..
DIA 'hadiahkanl ku banyak perkara dan hal sekali. Aku mendamba redhaNya dalam kerja buatku, tapi ini ganjaranNya. Taklif dunia untuk akhirat, banyak memberi arti dan mengajar kematangan ini. Aku mula mengorak, pertemuan2 dengan si 'alim2 yang ku cintai kerana mereka sungguh2 mencintai ALLAH dan RasulNya.. aku mendengar seringkali bait2 cinta mereka yang terkait sungguh rapi, bahkan apalah sumbangsihnya aku di dalam karya dakwah ini? aku memegang taklif ini sambil berlari dan ada kalanya aku merangkak kerana aku tersungkur dan tak berdaya bangkit sendiri. namun CINTA ALLAH buatku sedar bahwa aku tak sendiri. DIA sentiasa ada. keluarga dan teman2 adalah pemukul sebati. aku membayangkan... mereka bersama sebat, lalu aku bergerak..namun KASIHMU YA ALLAH tetap bersama ku walau aku jatuh lagi dan lagi.
KINI aku di penghujungan...
kitabku akan dihitung dan bertemu Pemilikku
Alahai bagaimana sudahnya...
YA ALLAH aku mengerti apa saja yang ku lalui aku mohon redhaMU bersamaku,
berkatilah tahunku yang bakal sudah ini dan tahun yang bakal ku tempuh
aku yakini MU YA ALLAH, bersama belaian MU YANG MAHA LEMBUT!

~muhasabah bertandang detik demi detik..
plan bersambung.
ALLAHUAKBAR! WALILLAHILHAMD!

No comments: