Thursday, December 3, 2009

cItRa seorang hamba

Bismillah walhamdulillah

Kanvas kehidupanku bercorak rawak
Pelangi tak dapat menandingi
Kerna lakaran ini lebih abstrak

Senyuman suria senja tak selembut embun yang menitis
Burung berkicauan lunak merdu kerna dalamnya punya zikir
Hati jadi bak sutra
Lembut berbaldu nian perindu

Malam begini sepi skali
Semua jasad membaring
Kecuali satu
Ia sang pencinta

cInTanya indah mewangi
Bukan bujukan jua omongan sia-sia
Citra batin bak munawwar
Paradigma sejajar Impiana membujar
Ya, ia menenangkan bangat,
CintaMU ya WADUD...

Warkah pinjaman dari ukht itu punya kisah
Kisah yag bisa buat hatiku terpaku
Dipaku sekemasnya..

Kisah Hamka mengisi..
Dia seorang 'alim yang diuji, dipenjara olh pemerintah..
Ibuku pernah memperkenalkan diri hebat itu, satu tika dulu..
Di penjara, beliau punya kesempatan menyelesaikan Tafsir al Azhar,

"Semasa perkembangan politik Indonesia di bawah rejim Sukarno semakin buruk, Hamka sebagai tokoh masyarakat dan ulama' tidak luput dari pelbagai hasutan.
beliau dituduh menyelenggara mesyuarat gelap menyusun rancangan hendak membunuh Presiden Sukarno dan atas tuduhan itu, beliau ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara. Tteapi, rupanya penjara ini membawa hikmat sendiri bagi beliau, Hamka. meminjuam kata-kata pakar Islam dari Belanda, Karel Steenbrink, kehidupan Hamka dalam penjara adalah tempoh ' a time of grace'; waktu yang berkat kerana beliau mempunyai waktu bagi menulis sebuah tafsir alquran yang lengkap.Hamka jua menceritakan pengalamannya di penjara seperti diceritakan ini pada anak-anaknya:

Di samping hati mereka puas, kerana memenjara saya, ALLAH melengkapi apa yang dikatakannya dalam surah at-Taghabun ayat 11, iaitu segala musibah yang menimpa manusia adalah dengan izin ALLAH belaka. asalkan manusia beriman teguh pada ALLAH, pasti ALLAH memberikan hidayat ke dalam hatinya. ALLAH rupanya mengkehendaki supaya masa terpisah dari anak isteri selama dua tahun dan terpisah dari masyarakat dapat saya gunakan bagi menyelesaikan pekerjaan yang berat ini iaitu mentafsirkan alQuran. sekiranya saya masih di luar, pekerjaan ini tidak mungkin selesai sampai saya mati. masa 2 tahun itu saya gunakan sebaiknya. dengan petunjuk dan hidayat ALLAH yang maha kuasa beberapa hari sebelum saya dipindahkan ke dalam tahanan rumah saya habiskan lebih kurang dua bulan bagi menambah mana yang kurang."



-hamka

Subhanallah, aku terpana. Sampai begitu aturanNya ALLAH! aku belum jua di penjarakan. aku belum juga merasa sakitnya perjuangan dengan derita zahir dan batin.. datang 1 ayat NYA membuat aku tambah tersentak; ya! mana mungkin aku katakan aku beriman, sedang aku belum diuji???
Inikah yang telah KAU damparkan buatku... ya ALLAH?
Inikah... ujian inikah?
Kalau betul...oh pahit benar..
aku tak mampu nak manage diri..sistem dunia ini aku tak boleh nak gi..
aku dengar ramai yang lari lalu hanya menumpukan pada pembentukkan tarbiyah diri..aku juga mahu seperti itu.....aku juga mahu lari. aku tak boleh nak gi!!!
tapi... ALLAH, wajah mak ayah datang..sedihnya..aku tak m a m p u.
mereka masih lagi bertahan. beruntungnya..aku? oh aku perlu kuat! MUJAHADAHLAH!

Maafkan ku teman2..
Maafkan ku Islam..
Maafkan ku perjuangan..
Ampuniku ya ALLAH!
...YA GHAFFAR!

Izinilah hikmahMU ku singkap...ampunkan ku andai aku leka.
Jangan ku sampai tegar dengan pengujian dan kegagalan ini, ya ALLAH, hingga darinya aku sudah tak merasa apa-apa lagi..tiada kesan lagi.. ALLAH


DOA Sa'id bin 'Ubadah, sahabat Nabi Muhammad saw:
" Ya ALLAH, anugerahkanlah aku pujian, nama baik dan kejayaan,
ya ALLAH, tiada kejayaan tanpa karya, dan tiada karya tanpa kekayaan,
Anugerahkanlah aku kekayaan yang dapat membawa kepada pencapaian nama baik dan kejayaan."


wallahuta'ala'alam.

No comments: